Vinkkejä e-tekstiilien valmistamiseen

E-tekstiilit ovat kiinnostava uusi lisä peruskoulun käsitöihin. Jos tuotteisiin lisätään vielä koodaustakin mahdollisuudet erilaisiin projekteihin ovat todella laajat. Mutta mitä peruskoulun oppilas voisi tehdä kahdella LED lampulla, sähköä johtavalla langalla ja kytkimellä (sähköä johtava tarranauha, vetoketju tai neppari)? Itse toteutin näillä komponenteilla heijastinnauhan ja uskon että se sopeutuisi vallan maniosti 3-6 luokkalaisille. Mitä muita töitä voitaisiin tehdä ja mihin materiaaleihin, töihin tai tekniikoihin sitä voitaisiin yhdistää?

  • käsinukke: LED valot esim. silminä, valot syttyvät, kun nuken käsiä taputtaa. Voidaan valmistaa huopakankaasta ja yhdistää käsin kirjonnan harjoitteluun.

  • pehmolelu/lukukaveri: LED valot esim. silminä, valot syttyvät, kun hahmon sydän laitetaan nepparilla kiinni. Voidaan valmistaa huopakankaasta ja yhdistää käsin kirjonnan harjoitteluun.

  • avaimenperä /maskotti: LED valot esim. silminä, valot syttyvät, kun hahmon sydän (tai muu osa) laitetaan nepparilla kiinni. Voidaan valmistaa huopakankaasta ja yhdistää käsin kirjonnan harjoitteluun.

  • vohvelikangas pussi: Valot ommellaan pussi sisälle ja syttyvät palamaan, kun nepparilla kiinni oleva pussi avataan. Sopii yhdistettäväksi kanavaompelun kanssa.

  • penaali/säilytin: Valot ommellaan pussi sisälle ja syttyvät palamaan, kun vetoketjulla kiinni oleva pussi avataan.

  • pipo/villapaita/muu valmistuote: lamput voidaan oikeastaan kiinnittää mihin tahansa tuotteeseen, jotka eivät tarvitse jatkuvaa pesua. Täytyy kuitenkin tarkasti miettiä mikä on tarkoituksenmukaista ja oppilaille kiinnostava.

Asioita, joita tulisi ottaa huomioon e-tekstiili projektissa:

  • komponentit eivät tykkää pesusta

  • sähköä johtava lanka on haurasta. Jos sitä solmii tai vetää liian tiukkaan se saattaa katketa. Jos lanka katkeaa, sähköpiiri katkeaa ja tuote ei toimi.

  • lanka on myös liukasta ja sen solminen ja päätelmien saattaa olla oppilaille hankalaa.

  • lanka alkaa myös herkästi harottaa ja sitä on vaikea saada takaisin neulansilmään, kun langanpäät sojottavat eri suuntiin.

  • tee töistä riittävän isoja, jotta mahdut ompelemaan sähköpiirin ilman että ompeleet koskettavat toisiaan. Jos langat koskettavat väärässä kohtaa, syntyy oikosulku.

  • varaa suunnitteluun ja valmisteluun aikaan. Varmista että oppilailla on selkeä piirretty suunnitelma siitä, miten sähköpiiri tulee tuotteeseen ja mihin kohtiin komponentin kiinnittyvät.